Samo Zdrowie

suplementy CaliVita

tel. 888 203 203
SamoZdrowie > Nasze zdrowie > Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – 10 października – By nie dopadła Cię depresja

Coraz więcej Polaków cierpi na zaburzenia psychiczne. Tylko w 2006 roku z porad w placówkach psychiatrycznych skorzystało półtora miliona osób. Po raz 16. w 100 krajach obchodzony jest dziś Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

Głównym przesłaniem tegorocznych obchodów jest zwrócenie uwagi na tak zwany „globalny wymiar zdrowia psychicznego”. Chodzi przede wszystkim o podnoszenie efektywności leczenia, poprawę dostępu do opieki zdrowotnej oraz zapobieganie stygmatyzacji i wykluczeniu społecznemu chorych.

Prezes Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego profesor Aleksander Araszkiewicz podkreśla, że ludzie nie dbają o higienę psychiczną. Coraz więcej osób nie potrafi odpoczywać, pracuje non stop: od rana do wieczora, od poniedziałku do piątku, a także w weekend. Prowadzi to często do wypalenia zawodowego, depresji i innych zaburzeń.

Depresja jest poważnym problemem zdrowotno-społecznym. Prawie połowa chorych dotkniętych tym schorzeniem nie szuka pomocy lekarskiej. Liczba chorych na depresję i nerwice, rośnie zwłaszcza wśród młodych osób, 20- i 30-letnich. Powody to coraz szybsze tempo życia i poczucie braku stabilizacji. Choroba charakteryzuje się obniżeniem nastroju, przygnębieniem, poczuciem małej wartości, spadkiem energii witalnej. Samoocena i pewność siebie są obniżone, stąd chorzy uznają się za osoby bezwartościowe i bezużyteczne. Towarzyszy temu poczucie beznadziejności i braku perspektyw na przyszłość. Uczuciu zmęczenia i braku energii towarzyszy upośledzona sprawność intelektualna, spowolnienie myślenia oraz trudności w koncentracji. Obok dolegliwości psychicznych występuje brak apetytu, niemoc płciowa, bezsenność. W zaawansowanych przypadkach pojawiają się urojenia i omamy. Psychiatrzy uważają, że depresja klasyczna tzw. „duża” występuje, jeśli objawy trwają co najmniej 2 tygodnie i wywołują zmianę dotychczasowego funkcjonowania człowieka. Depresję dużą dzieli się na:

– typową nazywaną także melancholijną – charakteryzuje się utratą zainteresowania lub przyjemności w trakcie wykonywania różnych czynności życiowych, wczesnym porannym budzeniem, dobowymi wahaniami nastroju, brakiem reakcji na przyjemne bodźce, chudnięciem.

– depresję atypową – przebiega z nadmierną sennością, zwiększeniem apetytu, pogorszeniem samopoczucia, ociężałością, nadmierną reaktywnością zarówno na przykre, jak i przyjemne bodźce zewnętrzne.

Depresja może wystąpić w każdym wieku. Ma charakter choroby przewlekłej z nawrotami. Objawy depresji mogą być wywołane różnymi wydarzeniami życiowymi, czy dolegliwościami chorobowymi (zawał, wylew mózgowy, zaburzenia hormonalne), mogą także pojawić się bez żadnego widocznego powodu.

Leczenie depresji powinno być prowadzone pod nadzorem lekarza. Wskazana jest aktywność fizyczna, jako uzupełnienie farmako- i psychoterapii. Zaleca się wykonywanie 3-5 sesji umiarkowanie intensywnych ćwiczeń, trwających po 30 minut.

Niezmiernie ważny w profilaktyce depresji jest właściwy dobór pokarmów. Udowodniono bowiem naukowo, że w depresji występuje znaczny niedobór witamin i soli mineralnych, powodujących upośledzenie ważnych procesów biochemicznych w całym organizmie, zwłaszcza w mózgu. Niedobory te powinno się uzupełniać produktami zawierającymi witaminy (tiamina-B1, ryboflawina-B2, pirydoksyna-B6, kwas pantotenowy-B5, cyjanokobalamina-B12, biotyna, witamina C, kwas foliowy, kwas nikotynowy (wit PP)), składniki mineralne (magnez, wapń, cynk, żelazo). Równie istotne jest uzupełnianie diety w aminokwasy m.in: tryptofan, tyrozynę, fenyloalaninę, metioninę, które mają wpływ na wytwarzanie neuroprzekaźników działających w mózgu (serotonina, dopomina, noraderanalina). Wykazano również korzystne działanie niektórych składników roślinnych: melisa lekarska, miłorząb japoński, żeń-szeń oraz Rhodiola rosea, jak również wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega 3. Powyższe substancje zawarte są m. in Rhodiolin, Stress Management B-Complex, Omega 3, Strong Bones, Panax Ginseng, Protect 4Life.

Źródło: Fragmenty zaczerpnięto z artykułów:

  • „Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego” – Informacyjna Agencja Radiow
  • „Depresja i jej skutki” – prof. dr hab. prof. hc Paulin Moszczyński, Zdrowa żywność, Zdrowy styl życia, 3/69/2005.
  • „I znów winna dieta” Zapobieganie i leczenie depresji sposobami naturalnymi (I) – doc. dr hab. Aleksander Ożarowski – Zdrowa żywność, Zdrowy styl życia, 1/51/2001.
  • „Niedobór witamin i soli mineralnych” Zapobieganie i leczenie depresji sposobami naturalnymi (II) – doc. dr hab. Aleksander Ożarowski – Zdrowa żywność, Zdrowy styl życia, 2/52/2001.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Comments are closed.